معرفی انواع مینی چیلر
نوشته شده توسط : سامان

مینی چیلرمینی چیلر ها بر اساس عملکردی که دارند در دو گروه مینی چیلر های آپارتمانی، مسکونی و مینی چیلر های صنعتی دسته بندی می شوند. مینی چیلرهایی که از آن ها در آپارتمان ‌ها، املاک شخصی و ویلا ها استفاده می شود، در دسته بندی مینی چیلرهای خانگی یا مینی چیلرهای آپارتمانی جا می گیرند. کاربران از انواع مینی چیلر خانگی برای راحتی و آسایش خود در مناطق مسکونی استفاده می کنند.


عملکرد مینی چیلر

طرز کار دستگاه مینی چیلر

مینی چیلر ها مانند تمامی چیلرهای تراکمی بر اساس سیکل تبرید تراکمی بخار یا کارنو کار می کنند. نحوه عملکرد مینی چیلر ها به این صورت است که بخار مبرد توسط کمپرسور متراکم می شود و دچار افزایش فشار و دما می گردد. گرمای مبرد به وسیله کندانسور وارد هوای محیط شده و مبرد در فاز مایع قرار می گیرد. مایع مبرد خروجی از کندانسور پس از عبور از شیر انبساط دچار افت فشار زیادی می شود و اگر بخشی از مایع مبرد تبخیر شود باعث افت دمای بیشتر مبرد می گردد. در انتها نیز مبرد سرد به اواپراتور وارد شده و به وسیله جریان آب عبوری گرم می گردد و مبرد پس از تبخیر مجدداً به کمپرسور برای تکرار سیکل باز می گردد.

اجزای دستگاه مینی چیلر

کمپرسور


در مینی چیلرهای تراکمی از کمپرسورهای اسکرال استفاده می شود. در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب از کمپرسور پیستونی استفاده می کنند.
مزیت کمپرسور اسکرال، استهلاک کم و افزایش طول عمر سیستم است.
کندانسور

کندانسور
به دلیل آنکه بالاترین مصرف مینی چیلر ها در ساختمان های مسکونی است، استفاده و بهره برداری آسان از مینی چیلر اهمیت ویژه‌ای دارد. به دلیل سادگی فرایند نگهداری و سرویس مینی چیلر های هوا خنک کندانسور مورد استفاده در مینی چیلر ها از نوع کندانسور هوایی یا هوا خنک می باشد. کندانسور هواخنک شامل کویل هوا خنک و فن می باشد که گرمای بخار داغ خروجی از کمپرسور را به محیط بیرون منتقل می نماید بنابراین مینی چیلر باید در فضای بیرون ساختمان قرار گیرد. در ساختار کندانسور های هوایی موجود در مینی چیلر ها از دو نوع کویل هوا خنک استفاده می شود که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.

اواپراتور

اواپراتور
اواپراتور مینی چیلر معمولا از دو نوع پوسته لوله یا صفحه ای بوده و وظیفه آن کاهش دمای آب به میزان مورد نظر است. در نوع صفحه ای، به وسیله تعداد زیادی صفحات فلزی نازک موجب انتقال حرارت بین سیال سرد و گرم می شوند. یعنی آب و ماده مبرد یکی در میان بین صفحات فلزی جریان یافته و انتقال گرما می کنند.

اواپراتور پوسته لوله ای دارای لوله های ورود و خروج آب و سیال مبرد به صورت جداگانه و یک پوسته فلزی است. با عبور مایع مبرد از لوله های داخل اواپراتور و دریافت گرمای لازم برای تبخیر، آب خنک می شود و در سیستم استفاده می گردد. سطح خارجی اواپراتور را عایق کاری می کنند تا از اتلاف انرژی و همچنین تقطیر بخار آب موجود در هوا بر سطخ آن جلوگیری شود.

شیر انبساط


از شیر انبساط برای کنترل دما و میزان جریان مبرد ورودی به اواپراتور استفاده می شود. در واقع شیر انبساط نقشی اساسی در تعیین دمای آب خروجی از اواپراتور ایفا می نماید علاوه بر آن شیر انبساط میزان بخار مافوق گرم ایجاد شده در خروجی اواپراتور را تنظیم نموده تا از ورود مایع به کمپرسور جلوگیری گردد. شیر انبساط در دو نوع وجود دارد که شامل شیر انبساط مکانیکی و شیر انبساط الکترونیکی می باشد.

مبرد
انواع ماده مبرد شامل: R134a,R22,R407 و غیره که در انواع مینی چیلر استفاده می شوند.

 

انواع مینی چیلر 

انواع مینی چیلر

مینی چیلر ها بر اساس نوع کاربری آنها به دو دسته مینی چیلر های آپارتمانی، مسکونی و مینی چیلر های صنعتی تقسیم می شوند. مینی چیلر هایی که در واحدهای مسکونی مانند آپارتمان‌ها، املاک شخصی و ویلاها استفاده شوند در دستگاه چیلر مینی چیلر های خانگی یا مینی چیلر آپارتمانی قرار می گیرند. این نوع سیستم برودتی در ظرفیت کم برای تولید سرمایش در مصارف خانگی و حتی تجاری و اداری استفاده می‌شود. فرایند تولید مینی چیلر به کاربری دستگاه بستگی دارد.

یکی دیگر از انواع مینی چیلر، مینی چیلر های صنعتی می باشند. مینی چیلر های صنعتی زمانی که خط تولید نیاز به برودت محدودی داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. مینی چیلر هایی که در صنعت استفاده می شود، مینی چیلر صنعتی نامیده می شوند. در حالت کلی تفاوت چندانی میان چیلرهای آپارتمانی و صنعتی وجود ندارد فقط برای پروژه‌های صنعتی نیاز است که کارفرما اطلاعات مشخص و دقیقی از پروژه در اختیار تولیدکننده دستگاه قرار دهد تا تطبیق شرایط کاری مینی چیلر با پروژه رعایت گردد.


انواع مینی چیلر خانگی


از جمله انواع مینی چیلر آپارتمانی که بسیار پر کاربرد هستند، عبارتند از:

  • مینی چیلر هوا خنک
  • مینی چیلر آب خنک
  • انواع مینی چیلر صنعتی

دو نوع عمده از مینی چیلر های صنعتی که کاربرد زیادی دارند، عبارتند از:

  • مینی چیلر های هوا خنک
  • مینی چیلر های آب خنک

 





:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: